„Nie dam rady, nie jestem na tyle silna” – powiedziała w pierwszym odruchu Magdalena Różczka, gdy zadzwonił do niej Tomasz Osuch, prezes Fundacji Spełnionych Marzeń, zapraszając na spotkanie z małymi pacjentami wydziału onkologii. Nie dość, że dała radę, to od wielu lat znajduje w sobie siłę, aby pomagać Fundacji Spełnionych Marzeń, Interwencyjnej Placówce Opiekuńczej w Otwocku, Hospicjum dla Dzieci im. Małego Księcia, Fundacji Rodzin Adopcyjnych, Klubowi „Gaja” i być Ambasadorką Dobrej Woli UNICEF.
Wymarzona współpraca
Pomaganie jest dla niej rzeczą bardzo naturalną, która nie wymaga komentarza. Szczególnie ważne są dla niej akcje związane z pomocą dzieciom w każdym wieku i sytuacji. Jest bardzo wrażliwa na cierpienie innych – podkreśla Tomasz Osuch prezes Fundacji Spełnionych Marzeń. Z Fundacją Magdalena Różczka współpracuje od 2009 r. Spotyka się z małymi pacjentami oddziałów onkologicznych w Warszawie, Kielcach i Lublinie. Przebrała się dla nich za Anię z Zielonego Wzgórza do Kalendarza Marzeń z 2012 roku. Była modelką w czasie charytatywnego pokazu mody zorganizowanego pod patronatem SHOW i Twojego Stylu w ramach gali Warsaw Fashion Street. W czasie cyklicznej Arteterapii spędza z maluchami czas na tworzeniu bajkowych obrazków, laurek i palemek wielkanocnych.
W tym wszystkim najistotniejsze jest to, że od lat jest niezawodna. Pomaga, gdy tylko może. Przeprasza – gdy ma zobowiązania zawodowe. Przyjaźni się z Małgorzatą i Tomaszem Osuchami, którzy założyli Fundację Spełnionych Marzeń po śmierci synka. Oni, tak jak podopieczni fundacji, walczyli z chorobą nowotworową. Nie poddali się, a ich osobisty dramat stał się fundamentem dla ponad 10 letniej działalności na rzecz dzieci, które mają szansę wygrać z nowotworem. Jak mówi sama Magdalena Różczka: Od kilku lat widzę, co Tomek i Małgosia robią dla tych dzieci i naprawdę nie mam słów, żeby opisać jak bardzo cieszę się z tego, że mogę im pomagać.
Dzieci i ryby mają głos
Magdalena Różczka od wielu lat współpracuje z UNICEF. Jest to pierwsza w historii organizacja, która zaangażowała wielkie gwiazdy do swoich akcji. Nadając im tytuł Ambasadorów Dobrej Woli, uczyniła z nich „głosy”, które informują cały świat o sytuacji dzieci żyjących w ubóstwie w krajach III świata, krajach niedemokratycznych lub będących w stanie wojny domowej.
Magdalena Różczka, godząc się na bycie ambasadorką dobrej Woli UNICEF, stanęła w jednym rzędzie z takimi gwiazdami jak Audrey Hepburn, Peter Ustinov, sir Roger Moore, Mia Farrow, Susan Sarandon, Whoopi Goldberg, Orlando Bloom, Liam Neeson, Roger Federer i Novak Djokovic, piłkarze David Beckham czy Leo Messi. W Polsce Ambasadorami Dobrej Woli UNICEF, oprócz Magdaleny Różczki, są Majka Jeżowska, Małgorzata Foremniak, Natalia Kukulska i Artur Żmijewski. To wyjątkowe grono zmienia świat. Ich zaangażowanie opiera się na mocnym przekonaniu, że będąc znanym i rozpoznawalnym trzeba mówić jak najczęściej o krzywdach i niesprawiedliwości wyrządzanej bezbronnym i niewinnym dzieciom w wielu rejonach świata, że sława to też wielka odpowiedzialność i, że rola Ambasadora UNICEF to bycie - jak mówi sama Magdalena Różczka – głosem, który jest bardziej słyszalny. W tym kontekście nie sposób nie wspomnieć o zaangażowaniu Magdaleny Różczki w kampanię "Jeszcze żywy KARP 2012" Klubu Gaja. Udział aktorki i kolegów po fachu – Bartka Topy, Julii Pietruchy i Magdaleny Popławskiej – miał na celu uświadomienie społeczeństwu, że kupując i transportując żywe karpie, sprawiają im cierpienie i ból. Nawet, jeśli ryby wydają się tego nie komunikować.
Niemowlę na ulicy
Aktorka wie, że Polacy potrafią i chcą pomagać, tylko często nie maja pomysłu. Jak sama mówi: zawsze namawiam i będę namawiała: jeśli ktoś ma za dużo pieniędzy, może wpłacić na konto fundacji, jeśli ktoś ma za dużo czasu, może się nim podzielić; jeśli ktoś ma dwie zdrowe ręce, może zostać wolontariuszem. A jeśli ktoś twierdzi, że nic nie może, niech zbiera zakrętki od butelek. Sama angażuje się w kilka rzeczy, bliskich jej sercu, bo dotyczących dzieci. Jako mama kilkuletniej Wandy była głęboko poruszona sytuacja dzieci w Interwencyjnej Placówce Opiekuńczej w Otwocku, czekających na adopcję. Przyjechała pomóc jednorazowo i zostawiła tam swoje serce na zawsze. Od kilku lat przyjeżdża, gdy tylko może, aby przytulić choć jedno opuszczone i czekające na swój dom niemowlę. Dzięki spotkaniu z IPO mogła bez problemu stać się jedną z ambasadorek Fundacji Rodzin Adopcyjnych, której IPO jest częścią.
Magdalena Różczka zwróciła uwagę na problem porzuconych dzieci dzięki prowokacji. W marcu 2013 r. wiele serwisów life stylowych umieściło zdjęcia spacerującej aktorki, która w pewnym momencie znalazła na ulicy zawinięte w becik dziecko. Okazało się, że był to „wstęp” do konferencji, w której - obok aktorki - wzięły udział Beata Sadowska i Agnieszka Więdłocha. W czasie tego wydarzenia - zorganizowanego przez Fundację Rodzin Adopcyjnych - rozmawiano o świadomości Polaków na temat zjawiska porzucanych niemowląt i ich podstawowych potrzeb. Współpraca fundacji z Magdalena Różczką była strzałem w dziesiątkę, a przeprowadzona z jej udziałem niestandardowa akcja, mająca na celu zasygnalizowanie patologii społecznej, bardzo udana.
Pomagać zawsze
W wywiadzie udzielonym portalowi plejada.pl, tuż przed Balem Gwiazd Dobroczynności 2012, aktorka powiedziała, że nigdy nie odmawia pomocy. Obserwując przykłady współpracy między Magdaleną Różczką a organizacjami społecznymi, warto zwrócić uwagę na to, że Magdalena Różczka daje tym organizacjom swoją „twarz”, ale także angażuje się na wielu różnych polach: wolontariatu, promocji, codziennego wsparcia. Takie wsparcie jest niezwykle wartościowe, gdyż buduje trwałą więź i zaufanie – mówi Katarzyna Kunert z Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce, inicjatora plebiscytu „Gwiazdy Dobroczynności”.
Dając organizacji swoją „znaną twarz”, gwiazdy pokazują, że za działaniami dobroczynnymi stoją prawdziwi ludzie, niepochłonięci jedynie rozwojem swojej kariery. Jak Magdalena Różczka: Moja twarz jest znana, a to się przydaje, by skutecznie pomagać innym. Tylko taka rozpoznawalność ma sens. Na potwierdzenie tych słów w zeszłorocznym plebiscycie Gwiazd Dobroczynności Magdalena Różczka została zwyciężczynią w kategorii „Twarz kampanii społecznej” dzięki nominacji UNICEF. Przedstawiciele tej organizacji uzasadniali zgłoszenie aktorki do plebiscytu tym, że jest osobą, która, gdy tylko może, wspiera aktywnie projekty organizacji, interesuje się pracą UNICEF w Polsce i na świecie i nawet przy okazji innych obowiązków związanych z pracą zawodową nie zapomina o swojej roli Ambasadora. Nie tylko w UNICEF.
Jeśli chcesz pomagać tak jak Magda Różczka, wejdź na stronę:
http://www.spelnionemarzenia.org.pl/
http://www.adopcja.org.pl
http://hospicjum.lublin.pl/
http://www.klubgaja.pl/
http://www.unicef.pl/
Cykl artykułów i filmów „Sięgajcie Gwiazd” jest częścią kampanii „Gwiazdy Dobroczynności” promującej społeczne zaangażowanie osób publicznych znanych. Inicjatorem cyklu jest Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce przy wsparciu Fundacji Dobra Sieć i Inwestycji Społecznych.